Formaliteiten

Verzekeraars kunnen hun eigen formaliteiten bepalen. Stem je in met het contract, dan dien je die voorwaarden natuurlijk na te leven. De voorwaarden zijn verschillend van de ene maatschappij tegenover de andere. Zo kan de verzekeraar regels opstellen voor het doorgeven van vrijwilligersnamen, indiening van schadedossiers, …

Sommige verzekeringsmaatschappijen werken met mandagen, anderen verwachten dat de organisatie een namenlijst doorgeeft aan de verzekeraar of de makelaar.

  • Werken met het systeem van mandagen laat een grotere flexibiliteit toe, omdat je met de verzekeraar poogt in te schatten hoeveel vrijwilligers je gemiddeld per jaar inzet. Elke begonnen activiteit van een vrijwilliger wordt dan geteld als een mandag. Op het einde van het jaar kan de balans worden opgemaakt, om het exact aantal mandagen te bepalen. Nadeel van deze werkwijze is dat je steeds met ‘clusters’ werkt: bijvoorbeeld minstens X aantal mandagen moeten zeker betaald worden, ook al werden er dat jaar minder vrijwilligers ingeschakeld.
  • Wie namenlijsten doorgeeft aan de verzekeraar is gerust dat iedereen op de lijst effectief verzekerd is. Maar de formule heeft toch heel wat nadelen. Stel dat je een vrijwilliger vergeet: misschien blijkt die bij een schadegeval niet verzekerd! En ben je zeker dat een occasionele vrijwilliger ook verzekerd is, of liggen de formaliteiten dwars en vergeet je hen soms door te geven? De keuze voor het type verzekering hangt hier dus vanaf.

Denk er ook aan dat je als vrijwilligersorganisatie onder de GDPR-regels valt, en je vrijwilligers op de hoogte moet brengen van het doorgeven en verwerken van hun gegevens, ook aan de verzekeraar.

© Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk vzw - Disclaimer - Privacyverklaring & Cookie-policy - Contact